Πέμπτη, Νοεμβρίου 20, 2014

Το όνομα που μας πήραν

Έτυχε να ξεναγηθώ πριν λίγες μέρες με ένα γκρουπ στο Μουσείο της Ακρόπολης. Σε μια φάση ο ξεναγός μάς δείχνει και μάς μιλά για την αντιθετική κίνηση στο σώμα των αγαλμάτων της κλασικής περιόδου, που στηρίζονται στο ένα πόδι και το άλλο τείνει μπροστά, που εν πάση περιπτώσει δεν εξαντλείται μόνο σε αυτό το γνώρισμα και δεν το μεταφέρω τώρα ικανοποιητικά, αλλά ήταν πάντως μια προσπάθεια των αρχαίων Ελλήνων καλλιτεχνών να σπάσουν την ακινησία και να καταστήσουν πιο ζωντανά τα δημιουργήματά τους. Μας εξηγεί ότι αυτό είχε τόσο ανεξίτηλη επίδραση, ώστε είκοσι αιώνες αργότερα το εφάρμοσαν οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης και ονομάστηκε μάλιστα «contrapposto».
Tότε μια κυρία από το γκρουπ ρωτάει: «Γιατί όμως; Γιατί αφού ήταν ελληνική σύλληψη μάς πήραν το όνομα;». Και σκέφτομαι ότι είναι ακριβώς αυτή η ερώτηση, αυτό ακριβώς το τόσο άκυρο παράπονο, αυτό ακριβώς το σύνδρομο της αδικίας εκεί που θα έπρεπε να υπάρχει μόνο δέος (ή, αν το πάρουμε αλλιώς, και υπερηφάνεια), που αν το εφαρμόσεις στην μεγάλη του εικόνα φανερώνει όλην την με στρεβλή έννοια ιδιοκτησιακή σχέση που έχουμε για την πολιτιστική μας κληρονομιά, φανερώνει το πόσο στενόμυαλα και στείρα εσωτερικεύουμε την ιστορία του τόπου μας, φανερώνει το πόσο φοβικά έχουμε συγκροτήσει την ταυτότητά μας σε σχέση με αυτή.
(Κείμενο γραμμένο για το ελculture)

3 Comments:

At 11/21/2014 11:38:00 π.μ., Blogger Xenoudis - Ξενούδης said...

Στάση αντίρροπη, αντιζυγισμένη, χιαστί...
Δεν βλέπω να μας λείπουν τεχνικοί όροι.
Ξενούδης

 
At 11/21/2014 04:51:00 μ.μ., Anonymous Σωτήρης said...

Έχει καεί η κυρία στο κουρκούτι γι’αυτό φυσά και το γιαούρτι.
Το όνομα που μας πήραν … ας το κρατήσουν , τα βρακιά όμως να τα γυρίσουν πίσω.

http://www.iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=894:-1824-1825-1832-1843&catid=55:an-oikonomia&Itemid=283

 
At 11/22/2014 10:43:00 μ.μ., Blogger Elias said...

Μπορείς να το παραλληλίσεις με τα λαϊκά τραγούδια. Μέχρι το 1937-38, τα τότε ρεμπέτικα ήταν, ουσιαστικά, αγνώστου δημιουργού. Στίχοι και μελωδίες που κυκλοφορούσαν στην πιάτσα, τρέχα-γύρευε ποια η πηγή τους, ο καθένας δανειζόταν και κατέθετε ελεύθερα. Τα περισσότερα τραγούδια πριν το 1937-38, ακόμα κι αν κατοχυρώθηκαν σε κάποιο όνομα, ήταν παιδιά αγνώστου πατρός (ή πατεράδων). Χώρια που σε κάθε εκτέλεση το τραγούδι ήταν και λίγο διαφορετικό.

Αυτό άρχισε ν' αλλάζει από το 1937-38. Από τότε και μετά αρχίζουμε να έχουμε τραγούδια αναγνωρισμένων πατεράδων. Ο καθοριστικός παράγοντας ήταν η ηχογράφηση, η οποία άρχισε να δίνει κάποια αξιόλογα χρήματα, αυτό ήταν που άλλαξε την κατάσταση.

Οι αρχαίοι και αναγεννησιακοί γλύπτες ήταν σαν τους λαϊκούς μουσικούς πριν το 1937-38, υποθέτω. Δεν νοιάζονταν να κατοχυρώσουν, δεν έβλεπαν τον λόγο. Δανείζονταν και κατέθεταν ελεύθερα στο και από το κοινό ταμείο. Όμως η κυρία στο μουσείο το έβλεπε σαν λαϊκός μουσικός, επαγγελματίας, μετά το 1937-38: αυτό είναι δικό μου τραγούδι, εγώ το έγραψα, δεν μπορεί να το πάρει κάποιος άλλος.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home